Στάσεις Mετρό Αθήνας – Ταξίδι στο πιο συναρπαστικό μουσείο!

Το δίκτυο των σιδηροδρόμων της Αθήνας μετρά σε τμήματά του περίπου ενάμιση αιώνα ζωής και ευτυχώς για την ευκολότερη μετακίνηση Αθηναίων και επισκεπτών, συνεχίζει να επεκτείνεται. Η πρώτη γραμμή Πειραιάς – Θησείο του Ηλεκτρικού συνεχίζει να βρίσκεται σε λειτουργία από το 1869, ενώ η κατασκευή μιας νέας γραμμής θα βρίσκεται υπό μελέτη μέχρι το 2016.

Ξεκινώντας το 1991 τις εργασίες για τον υπόγειο μητροπολιτικό σιδηρόδρομο, ξεκίνησε παράλληλα και η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή στην Αθήνα καλύπτοντας μια έκταση 79 τ.χμ., η οποία έφερε στο φως περισσότερα από 50.000 αρχαιολογικά ευρήματα. Τα περίπου επτά χιλιάδες χρόνια αδιάλειπτης κατοίκησης της Ελληνικής πρωτεύουσας έκαναν την κατασκευή του υπόγειου σιδηρόδρομου ένα δύσκολο έργο γεμάτο προκλήσεις και ανακαλύψεις.

Τα ευρήματα που ήρθαν στο φώς κατά τη διάρκεια των εργασιών όμως δεν αποτέλεσαν αντικείμενα μελέτης αλλά αναδείχθηκαν αισθητικά στην πράξη. Το Μετρό της Αθήνας μπορεί να καυχηθεί οτι είναι το μοναδικό μετρό – μουσείο αφού σε έξι από τους σταθμούς του μετρό εκτίθενται αρχαιολογικά ευρήματα σε δημόσιο χώρο, ενώ όλοι οι σταθμοί φιλοξενούν έργα τέχνης σύγχρονων καλλιτεχνών. Αντιστρόφως, το μετρό ας μην ξεχνάμε οτι είναι το μέσο εκείνο που συνδέει αξιόλογα μουσεία αλλά και μερικά από τα πιο σημαντικά σύγχρονα κέντρα πολιτισμού.

Η μακρά ιστορία της πόλης των Αθηνών αποκαλύπτεται επί τόπου, με τους σύγχρονους Αθηναίους που πηγαίνουν το πρωί στη δουλειά να περνούν από το ίδιο μέρος που κατοικούσαν και εργάζονταν οι Αθηναίοι του παρελθόντος. Ο σταθμός του Συντάγματος, στην καρδιά της σύγχρονης πόλης είναι από τους πιο αντιπροσωπευτικούς, με τα ευρήματά του να περιλαμβάνουν χυτήρια χάλκευσης αγαλμάτων, ρωμαϊκά λουτρά με ψηφιδωτά και τον αρχαίο δρόμο που οδηγούσε στα Μεσόγεια. Ο σταθμός προσφέρει εύκολη πρόσβαση στον Εθνικό Κήπο και στα πολλά μικρότερα μουσεία που βρίσκονται στη γειτονιά της Πλάκας.

Το Μοναστηράκι με δύο γραμμές να συναντιούνται, τον Ηλεκτρικό και τη μπλέ γραμμή του μετρό, είναι ένας από τους παλαιότερους σταθμούς, ο πρώτος σταθμός του έργου επέκτασης της αρχικής γραμμής Πειραιάς – Θησείο και εγκαινιάστηκε το 1890. Τα ευρήματα αποκάλυψαν συνεχή κατοίκηση της περιοχής από τον 8ο αιώνα π.Χ. μέχρι σήμερα και το σημαντικότερο που ήρθε στο φώς είναι η κοίτη του Ηριδανού ποταμού που συνεχίζει να ρέει κάτω από τη σύγχρονη πόλη και που οι επιβάτες μπορούν να θαυμάσουν δίπλα στις αποβάθρες. Έξω από το σταθμό βρίσκεται το Τζαμί Τζισδαράκη που λειτουργεί σαν μουσείο και σε κοντινή απόσταση βρίσκονται οι σημαντικότεροι αρχαιολογικοί χώροι της Αθήνας, η Αρχαία Αγορά, η Ρωμαϊκή Αγορά, ο Ναός του Ηφαίστου αλλά και η γραφική συνοικία της Πλάκας, ιδανική για περιπάτους και απολαυστικούς μεζέδες όλο το χρόνο.

Ο σταθμός Ευαγγελισμός έχει εκθέματα από το αρχαίο νεκροταφείο που βρέθηκε εκεί αλλά και τμήμα του πεισιστράτειου αγωγού ύδρευσης. Βρίσκεται σε κομβικό σημείο για τη σύγχρονη πόλη καθώς προσφέρει πρόσβαση στο Νοσοκομείο του Ευαγγελισμού, ένα από τα μεγαλύτερα νοσοκομεία της Αττικής, αλλά εξυπηρετεί και πλήθος τουριστών που επισκέπτονται τα μουσεία που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση:το Πολεμικό Μουσείο, το Βυζαντικό Μουσείο, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, η Εθνική Πινακοθήκη και το Μουσείο Συγχρονης Τέχνης.

Τέλος, ο σταθμός που έχει ταυτιστεί περισσότερο με τα αξιοθέατα της Αθήνας είναι αυτός της Ακρόπολης που βρίσκεται στην αρχή του αρχαιολογικού περίπατου στην Οδό Διονυσίου Αρεοπαγίτου, απέναντι από το βράχο της Ακρόπολης και ακριβώς δίπλα στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Το εσωτερικό του σταθμού φιλοξενεί στις προθήκες του αντικείμενα της καθημερινής ζωής των αρχαίων Αθηναίων που βρέθηκαν εκεί και έχει διακοσμηθεί επίσης με αντίγραφα από τη ζωφόρο του Παρθενώνα.

Τα εκθέματα των σταθμών όμως δεν περιορίζονται στα ευρήματα των ανασκαφών. Έργα ζωγραφικής και γλυπτικής σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών διακοσμούν τους σταθμούς. Ο σταθμός Εθνική Άμυνα μετατρέπεται σε έναν υπόγειο ελαιώνα που αποτελείται από δώδεκα μεταλλικά δέντρα που αντανακλώνται σ' έναν μεγάλο καθρέφτη και πολλαπλασιάζονται, έργο του γλύπτη Κώστα Τσόκλη. Ο Γιάννης Μόραλης φιλοτεχνεί το σταθμό Πανεπιστήμιο, οι ομπρέλες του Γιώργου Ζογγόπουλου αιωρούνται στο φωταγωγό του Συντάγματος.

Το δίκτυο του μετρό δεν μας μεταφέρει απλά από το ένα σημείο της Αθήνας στο άλλο αλλά επικοινωνεί με τα εκθέματά του στο σήμερα τις ρίζες από το μακρύ παρελθόν της πόλης, μιας πόλης που εξακολουθεί να βαδίζει πάνω σε όσα έχτισαν οι άνθρωποι που έζησαν εδώ πριν από μας.

ΚΕΙΜΕΝΟ – ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Στέλλα Πράσινου

www.pass2greece.gr

Πατήστε εδώ για μεγέθυνση...
Πατήστε εδώ για μεγέθυνση...
Πατήστε εδώ για μεγέθυνση...
Πατήστε εδώ για μεγέθυνση...
Πατήστε εδώ για μεγέθυνση...
Πατήστε εδώ για μεγέθυνση...